FAG: Psykologi og bioteknologi/biologi

KERNESTOF:

Psykologi B- og C-niveau: 
Neuropsykologien, hjernens opbygning, skelnen mellem akut og kronisk stress, posttraumatisk stress (PTSD) samt udviklings- og kollektive kriser. 

Bioteknologi A-niveau eller Biologi A- og B-niveau: 
Centralnervesystemet, det perifere nervesystem, nervecellens opbygning, membrantransportprocesser, kemiske og elektriske signaler. Derudover er der mulighed for i bioteknologi A- og biologi A-niveau at komme ind på rumlig og tidsmæssig summation af postsynaptiske potentialer.  

PROBLEMFORMULERING:

  • Hvilke traumatiske oplevelser risikerer unge guatemalanere at udsættes for og hvordan påvirker traumer kroppen biologisk set?

UNDERSPØRGSMÅL:

  • Hvad er et traume, og hvad kan være årsag til et traume? 
  • Hvordan påvirker traumer ens nervesystem, og påvises dette gennem forsøget "Det autonome nervesystem"?
  • Hvilke symptomer på traumer/stress ser vi hos Jennifer eller Alejandro, og burde de modtage behandling/pyskologisk hjælp?

​EKSTRA UNDERSPØRGSMÅL:

  • Er alle mennesker lige modtagelige overfor traumatiske oplevelser, og kan alle modtage samme behanlingsmetode for at komme over et traume?

LÆRERVEJLEDNING

FAG: Psykologi og bioteknologi/biologi

Her kan du finde en lærervejledning, hvor ressourcerummet er tilpasset en uges AT-forløb. Du kan bruge den, som den er, eller du kan omjustere den og håndplukke de elementer, som du har lyst til at bruge i din undervisning. 

Hent lærervejledningen som pdf her.

Læs lærervejledningen som online magasin her

UNDERVISNINGSHÆFTE 

FAG: Psykologi og bioteknologi/biologi

Her kan du finde et undervisningshæfte. Undervisningshæftet er lavet til eleverne, og i hæftet kan man finde alle tekster, arbejdsspørgsmål og links som eleverne skal bruge i AT-foløbet TRAUMER OG NERVER. Dvs. at når der i lærervejledning er henvist til noget af dette, vil eleverne have det i deres eget hæfte. Kapitlerne har samme navne som lektionerne i lærervejledningen, og de relevante tekster, links og arbejdsspørgsmål til lektionen, vil stå under det tilhørende kapitel i undervisningshæftet.

Herudover, kan alle tekster, links, podcasts og videoer findes som separate filer og links i ressourcerummet.

Hent undervisningshæftet som pdf her

Læs undervisningshæftet som online magasin her
 

Dokumenter

2016 Lærervejledning - Traumer og nerver

PDF-ikon 2016 Lærervejledning - Traumer og nerver
Lærervejledningen til AT-forløbet Traumer og nerver.

2016 Undervisningshæfte - Traumer og nerver

PDF-ikon 2016 Undervisningshæfte - Traumer og nerver
I hæftet kan eleverne finde alle tekster, arbejdsspørgsmål og links som de skal bruge.

Spørgsmål lektion 2

PDF-ikon Spørgsmål lektion 2
Ekstra arbejdspørgsmål til lektion 2, som læreren kan vælge at benytte.

Interview Marianne Stout

PDF-ikon Interview Marianne Stout
Interview med psykolog Marianne Stout, som læreren kan vælge at benytte i lektion 6.

Forsøgsvejledning - Det autonome nervesystem

PDF-ikon Forsøgsvejledning - Det autonome nervesystem
Et forsøg der undersøger aktiviteten i det autonome nervesystem.

Manuskript Alejandro, case 1

PDF-ikon Manuskript Alejandro, case 1
Manuskript til podcasten om Alejandros historie.

Manuskript Jennifer, case 2

PDF-ikon Manuskript Jennifer, case 2
Manuskript til podcasten om Jennifers historie.

Lyd

Alejandro

ALEJANDRO
En podcast der fortæller historien om en ung guatemalaners flugt til USA.

Jennifer

JENNIFER
En podcast der fortæller historien om en ung kvinde, der er blevet udsat for en voldtægt.

Videoer

The Nervous System - CrashCourse Biology

Beskriver nervesystemets inddeling og nerveceller.

The Action Potential

Beskriver hvordan et aktionspotentiale dannes.

Kelly McGonigal: How to make stress your friend

Psykolog Kelly McGonigal opfordrer seeren, til at se stress som noget positivt.

The Surprising Science of Happiness | Dan Gilbert | TED Talks

Professor Dan Gilbert fortæller om vores "psykologiske immunforsvar".

Billeder